Browsing by Issue Date, starting with "2024-02-14"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- The use of nutraceuticals in veterinary ophthalmologyPublication . Santa-Marta, Teresa Ocaña; Delgado, Esmeralda Sofia da Costa; Navalón, Iolanda (Tutora)ABSTRACT - Nutraceuticals are natural compounds which include supplements and functional foods with potential health benefits. Little is known about their use, namely regarding veterinary ophthalmology. The aim of the present study was to estimate the prevalence of its usage in veterinary ophthalmology in a studied sample. A retrospective study was developed resorting to the database of the Teaching Hospital of the FMV-ULisbon between 2021 and 2023. All the animals who attended a consultation in this period, and, after a complete ophthalmological evaluation, reached a diagnosis of at least one of the five groups of ophthalmic diseases: (1) glaucoma, (2) retinopathies, (3) diseases of the lens or crystalline, (4) ocular surface diseases and (5) nonspecific vision loss, were included in the sample. From these cases, all the animals to which at least one nutraceutical was administered, as therapeutical adjuvant to an ophthalmic disease, were selected. The used nutraceutical compounds were registered. For the recollection and analysis of the data Microsoft Office Excel 2007® and descriptive statistis were used. 1005 clinical cases, of which 90% (907/1005) were dogs, fulfilled the selection criteria. The most common ophthalmic affection in the sample were diseases of the lens (60%, 603/1005), following by retinopathies (17%, 169/1005), ocular surface diseases (15%, 152/1005), glaucoma (5%, 53/1005), and nonspecific vision loss (3% 28/1005). Nutraceuticals were used in 278 animals, representing 28% of prevalence of the use of these compounds in the studied sample. The ophthalmic disease in which nutraceuticals were more frequently prescribed were nonspecific vision loss (100%), followed by retinopathies (43%), ocular surface diseases (34%), glaucoma (25%), and cataracts (18%). The most used nutraceutical was an antioxidant enriched with omega-3 fatty acids and carotenoids, prescribed in 107 cases; followed by another antioxidant enriched with magnesium (91 cases), vitamin A (65 cases), Ginkgo Biloba extract (19 cases), and other supplements including Ursodeoxycholic Acid, Selenium, and Coenzyme Q10. Nowadays, nutraceuticals are being used as therapeutical adjuvants in several ophthalmic diseases such as nonspecific vision loss, retinopathies, ocular surface diseases, glaucoma, and cataracts. However, more clinical studies to assess the indications, effects, safety, and dosage of these compounds should be performed. A well-stablished regulation and control of the commercialization and administration of nutraceuticals is also needed
- Contraste mental com intenções de implementaçãoPublication . Matias, Maria Alzira da Cunha; Simão, Ana Margarida da Veiga; Paulino, Ana Paula de OliveiraEnsinar estratégias metacognitivas em contextos de aprendizagem tem revelado uma elevada eficácia para o sucesso escolar. Nesta investigação pretende-se estudar o impacto do ensino explícito da estratégia Contraste Mental com Intenções de Implementação em alunos do ensino básico e secundário. Esta estratégia agrega dois procedimentos metacognitivos: Contraste Mental que confronta mentalmente aspetos positivos do futuro (metas) e obstáculos do presente (impedimentos à obtenção dessas metas) com Intenções de Implementação que orienta os comportamentos para metas através de planos do tipo «se...então» (e.g., se surgir X então faço Y). Foram explorados efeitos do ensino da estratégia nas metas e planos estratégicos, nas crenças de autoeficácia e valor da tarefa, nas estratégias motivacionais e de controlo do desempenho e nos resultados escolares dos alunos. Exploram-se ainda diferenças entre anos de escolaridade e género e pesquisam-se níveis de sofisticação na autorreflexão dos alunos sobre definição de metas, identificação de obstáculos e planeamento estratégico para os ultrapassar e também nas autorreflexões dos alunos. A amostra foi composta por 110 alunos do 7º e 10ºanos, 45 rapazes e 65 raparigas com idades entre os 12 e os 17 ano (M = 14,39; DP = 1.89), aleatoriamente distribuídos por diferentes grupos: no grupo DREP não houve ensino explícito da estratégia e no grupo DROP procedeu-se ao ensino explícito da estratégia. Este ensino explícito da estratégia foi articulado com a estrutura autorregulatória do modelo trifásico de Zimmerman e integrado nos conteúdos curriculares das disciplinas de Ciências da Natureza e de Biologia/Geologia. Decorreu durante dois períodos letivos em contexto das aulas destas disciplinas, num design quasi-experimental. Utilizaram-se questionários de resposta fechada e de resposta aberta e aplicaram-se medidas de pré e pós-teste. Os resultados obtidos no grupo em que foi aplicado o ensino explícito da estratégia revelam uma melhoria ao nível do valor da tarefa, dos planos estratégicos, dos resultados escolares e da sofisticação da autorreflexão. Discutem-se limitações e implicações para a investigação e intervenção em contexto educacional.
