Araújo, Susana SilvaBramão, Maria Inês Neto, 1981-Dias, Diana Sofia Gonçalves2023-01-242023-01-2420212021-12-10http://hdl.handle.net/10451/55996Dissertação de mestrado, Psicologia (Área de especialização em Cognição Social Aplicada), Universidade de Lisboa, Faculdade de Psicologia, 2021Two processing styles are involved in visual identification of letters/words and objects: either part-based (analytic, local) or holistic (global) processing. Compared with typical readers, dyslexic readers tend to have difficulties implementing local processing to written letters and words. This thesis aimed to explore if these difficulties are restricted to the verbal domain or are more general, affecting the processing of non-linguistic objects. To do so, two experiments were conducted with dyslexic adults and age-matched typical readers to examine object recognition. In Experiment 1, participants performed an object naming task in which we orthogonally manipulated the objects configuration (objects recognized from their global shape vs. objects whose recognition depended on their internal detail) and their visibility (blurred vs. non-blurred images). In Experiment 2, a subset of the same participants performed a difficult object decision task and a superordinate object categorization task (same stimuli) which was assumed to require less object individuation. Relative to controls, dyslexic readers’ performance was especially poor (longer RTs) for “internal detail” objects, exacerbated under difficult encoding contexts (blurred images; Experiment 1), and in a task where (presumably) a coarse global shape processing strategy did not suffice for successful object recognition and consequently participants needed to base also on local shape information (i.e., object decision task; Experiment 2). These results seem to suggest that dyslexics process objects in a different manner than controls, and specifically that they could be impaired at part-based processing for object identification. This extends previous findings for written letters/words, hence, are not domain-specific.Existem dois estilos de processamento envolvidos na identificação de letras/objetos: baseado em partes (analítico, local) ou holístico (global). Leitores disléxicos (vs. leitores experientes) tendem a ter dificuldades na implementação do processamento local em letras/palavras. Esta tese teve como objetivo explorar se esta dificuldade se restringe ao domínio verbal ou é mais geral, afetando também o processamento de objetos não linguísticos. Duas experiências de reconhecimento de objetos foram realizadas com dois grupos de adultos disléxicos e leitores típicos. Na Experiência 1, os participantes realizaram uma tarefa de nomeação de objetos, na qual a configuração do objeto foi manipulada (reconhecimento baseado na forma global vs. processamento de detalhes internos), assim como a visibilidade (imagens desfocadas vs. não desfocadas). Na Experiência 2, um subconjunto dos participantes realizaram uma tarefa de decisão de objetos e uma tarefa de categorização de objetos (com os mesmos estímulos) que requer menos individuação do objeto. Em relação aos controlos, os leitores disléxicos apresentaram tempos de reação mais longos para objetos de "detalhes internos", exacerbado em contextos de codificação difíceis (imagens desfocadas; Experiência 1), e numa tarefa na qual um processamento global não era suficiente para uma resposta exata sendo necessário que o participante processasse as partes locais (i.e., tarefa de decisão de objetos; Experiência 2). Estes resultados parecem sugerir que os disléxicos processam objetos de forma diferente dos controlos e que podem ser prejudicados no processamento baseado em partes na identificação de objetos. Isto estende evidências anteriores para letras/palavras não sendo, portanto, específicas do domínio.engDislexiaReconhecimento visualProcessos cognitivosDissertações de mestrado - 2021Beyond words : a study of local versus global shape processing in dyslexic readersmaster thesis203271211