Sanches, TatianaLopes, Carlos AlbertoAntunes, Maria da Luz2018-11-062018-11-062018Sanches, T., Lopes, C. A., & Antunes, M. L. (2018). Education and psychology trends: impact on information literacy. In L. Freeman (Ed.), Information literacy: progress, trends and challenges (pp. 1-30). New York: Nova Science Publishers.978-1-53613-379-0http://hdl.handle.net/10451/35284This chapter describes the trends in Education and Psychology which have an impact on Information Literacy. Based on a literature review, it provides a comprehensive view of these trends and of the expectations thereof with regard to three aspects: the relationship between education, learning and higher education; information behavior, emotions, perception and cognition, in a social and individual context; and finally technologies, virtual environments and digital information that impact libraries and their services.Este capítulo descreve as principais tendências reveladas pelos estudos atuais sobre Literacia da Informação no contexto da educação superior. Com base numa revisão de literatura, fornece uma visão abrangente dessas tendências e das expectativas em relação a três aspetos: a relação entre educação, aprendizagem e ensino superior; tecnologias e ambientes virtuais e seu impacto nas bibliotecas e, finalmente, uma reflexão sobre a interação entre literacia da informação, emoções, perceção e cognição, nos contextos social e individual. Bibliotecários académicos em todo o ensino superior lutam para demonstrar o impacto da instrução em literacia da informação no processo de ensino e aprendizagem dos alunos.engLearningHigher educationTechnologies and librariesVirtual environmentInformational behaviorEmotionsCognitionInformation literacyEducation and psychology trends: impact on information literacybook part