Pires, André DiasGuimarães, Alexandre Henrique Monteiro2018-06-042018-06-042018-01In: Matéria-prima: práticas artísticas no ensino básico e secundário. - Lisboa, 2018. - Vol. 6, nº1 (Jan./Abr. 2018), p. 170-184http://hdl.handle.net/10451/33735This work discusses the transformations of school space as a result of a process of teacher training, with children’s drawing as the central element. We will analyze the approach offered to the children, considering the space of the school and its graphic representations, observing the changes of the educators’ gaze. The results show us the importance of the presence of the trainer in the school spaceporColégio Pedro II - São Cristóvão (Rio de Janeiro)Educação artísticaProfessores - FormaçãoEspaço culturalIdentidadePedagogiaExpressão artísticaExpressão artísticaExposições de arteTeoria da arteCriticismoBrasilTerrenos-cotidianos Pedrinho e Pedrão : ocupação, reflexão e intersingularidades estéticas nos espaços educacionais em artes do Colégio Pedro IIDaily-lands Pedrinho and Pedrão : occupation, reflection and aesthetic inter-singularities in the educational spaces in arts of the Colégio Pedro IIjournal article