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Authors
Abstract(s)
Os cosméticos abrangem uma ampla gama de produtos numa série de categorias, que vão desde champôs, fragrâncias, tintas para o cabelo a protetores solares, pasta dos dentes e desodorizantes.
Os produtos cosméticos são atualmente produtos de consumo com popularidade crescente por terem impacto na saúde da pele e cabelo. As alegacões e publicidade dos cosméticos são ferramentas essenciais para informar os consumidores sobre as características e qualidades e ajudá-los a selecionar os produtos que melhor respondem às necessidades e expectativas de cada um.
O Regulamento (CE) nº 1223/2009 assume-se como o principal instrumento regulador dos produtos cosméticos no mercado da União Europeia (UE), permitindo a livre circulação de produtos seguros e consequentemente assegurar a saúde publica dos consumidores. A definição de cosméticos tem em consideração o local de aplicação e a sua finalidade.
A pele é o maior órgão do corpo humano e atua como uma barreira, de forma a proteger o organismo de substâncias indesejáveis, ao mesmo tempo que impede a passagem de substâncias essenciais à vida para o exterior do corpo. A pele é constituída por duas camadas principais, a epiderme e a derme, sendo a primeira a principal responsável por esta proteção, através do estrato córneo, o qual constitui a camada mais externa da epiderme, e que, com a sua composição única em corneócitos e uma camada dupla de lípidos, é o responsável maioritário por este controlo. O estrato córneo tem também como principal função o controlo da perda de água através da pele, de forma a evitar a desidratação do corpo humano, e é também um fator indicativo de problemas dermatológicos.
O mercado dos cosméticos com ácido hialurônico (AH) têm atualmente uma grande importância e popularidade devido não só ao elevado número de marcas e cosméticos com este ingrediente, mas também aos seus efeitos produzidos na pele.
O dilema entre o cumprimento da regulamentação e os efeitos produzidos por cosméticos tem sido um tema de difícil abordagem, uma vez que não existem normas obrigatórias. No entanto, o cumprimento do Regulamento (UE) nº 655/2013 obriga, entre outras, à sustentação da prova do efeito alegado pelo cosmético.
Esta dissertação tem como objetivos a revisão da regulamentação europeia de cosméticos, uma análise das alegações e respetivo cumprimento de produtos cosméticos de cuidado da pele com AH (acido hialurônico) e o estudo da influência de dois veículos comerciais (creme e sérum) na libertação e permeação de AH.
Esta dissertação foi dividida em 3 partes uma primeira parte onde é realizado uma pesquisa bibliográfica/ estado de arte da Regulamentação dos cosméticos, dos critérios de conformidade que o produto cosmético deve ter relativamente as suas alegações entre outros levantamentos que vão ser abordados ao longo deste trabalho.
Na segunda parte desta dissertação fez-se um levantamento do mercado nacional e internacional de produtos cosméticos com AH ou um sal do AH na sua constituição. Posteriormente, realizou-se uma análise de todas as alegações efetuadas nos cosméticos em estudo e compararam-se essas alegações com o que está definido no “Technical Documents of cosmetic claims” e analisou-se a conformidade dos produtos.
A terceira parte desta dissertação avaliou a influência de dois veículos (creme e sérum) na absorção cutânea de ingredientes cosméticos recorrendo a ensaios in vitro de libertação e de permeação de cosméticos com AH. Foram analisados 2 produtos cosméticos retirados da lista elaborada nos anexos A1-A5 desta dissertação e marcados com Rodamina B, e avaliou-se a compliance dos produtos com a definição de cosmético contemplada no Regulamento.
Os resultados obtidos na análise das alegações permitiram concluir que dos 35 produtos 27 não cumpriam os critérios comuns estipulados no “Technical Documents of cosmetic claims”, sendo que os critérios com um maior número de noncompliance foram os critérios de Honestidade, Sustentação da Prova e Tomada de decisão informada.
Os estudos in vitro permitiram concluir que nas presentes condições experimentais a Rodamina B contida no creme permeou cerca de 51.37%, apresentando um perfil de permeação superior ao sérum.
Deste modo, e como forma de confirmar estes resultados, estudos/ensaios complementares deverão ser realizados como foram de comprovar se estes produtos estão ou não fora do âmbito da definição de produto cosmético, publicada no Regulamento (CE) nº 1223/2009.
Cosmetics encompass a vast range of products in an array of categories, ranging from shampoos, fragrances, hair dyes to sunscreens, toothpaste, and deodorants, etc. Cosmetic products are presently one of the most preferred consumer products demonstrating an ever-increasing level of popularity due to their impact on skin health and well-being. With this being said, product claims and advertising are critical tools for informing consumers about product features and qualities to help them in selecting products that best meet their needs and expectations. The Regulation (EC) n.º1223/2009 serves as the primary regulatory instrument for cosmetic products sold in the European Union (EU), allowing for the free circulation of safe cosmetics and, as a result, ensuring consumer public health. The definition of cosmetics takes into account two main factors: site of and intended use. Cosmetics containing hyaluronic acid (HA) are intended for cutaneous application. The skin is the largest organ in the human body and serves as a barrier to protect the body from unwanted substances while also preventing the passage of essential substances outside the body. The market for HA cosmetics is currently very important, due not only to the large number of brands and cosmetics that contain this ingredient, but also to the effects it has on the skin. The dilemma between regulatory compliance and the effects produced by cosmetics has been a difficult issue to address as there are no mandatory standards. However, compliance with Regulation (UE) n.º655/2013 requires, among others, supporting evidence of the effect stated by the cosmetic. This dissertation aims to review European regulations with a particular focus on cosmetic claims involving hyaluronic acid. As a result, it is divided into three sections: a first section in which a bibliographic research/state of the art of Regulation is conducted and it is assessed the conformity of the cosmetics criteria the cosmetic product must have regarding its claims. The second section of this dissertation addresses a market study of the national and international market for cosmetic products with the specificity that all products subjected to the analyzes in this market study contained HA or a HA salt in their constitution, in this market study carried out. The third part of this dissertation evaluated the influence of two vehicles (cream and serum) on the cutaneous absorption of cosmetic ingredients using in vitro tests of release and permeation of cosmetics with HA. Two cosmetic products removed from the list prepared in the annexes A1-A5 of this dissertation were marked with Rhodamine B, and were then submitted to further laboratory analysis to evaluate the compliance of the products with the definition of cosmetic contemplated in the Regulation. The results obtained under the present experimental conditions allow us to conclude that the HA contained in the cream presents higher results of cutaneous permeation, reaching beyond the deeper layers of the epidermis.
Cosmetics encompass a vast range of products in an array of categories, ranging from shampoos, fragrances, hair dyes to sunscreens, toothpaste, and deodorants, etc. Cosmetic products are presently one of the most preferred consumer products demonstrating an ever-increasing level of popularity due to their impact on skin health and well-being. With this being said, product claims and advertising are critical tools for informing consumers about product features and qualities to help them in selecting products that best meet their needs and expectations. The Regulation (EC) n.º1223/2009 serves as the primary regulatory instrument for cosmetic products sold in the European Union (EU), allowing for the free circulation of safe cosmetics and, as a result, ensuring consumer public health. The definition of cosmetics takes into account two main factors: site of and intended use. Cosmetics containing hyaluronic acid (HA) are intended for cutaneous application. The skin is the largest organ in the human body and serves as a barrier to protect the body from unwanted substances while also preventing the passage of essential substances outside the body. The market for HA cosmetics is currently very important, due not only to the large number of brands and cosmetics that contain this ingredient, but also to the effects it has on the skin. The dilemma between regulatory compliance and the effects produced by cosmetics has been a difficult issue to address as there are no mandatory standards. However, compliance with Regulation (UE) n.º655/2013 requires, among others, supporting evidence of the effect stated by the cosmetic. This dissertation aims to review European regulations with a particular focus on cosmetic claims involving hyaluronic acid. As a result, it is divided into three sections: a first section in which a bibliographic research/state of the art of Regulation is conducted and it is assessed the conformity of the cosmetics criteria the cosmetic product must have regarding its claims. The second section of this dissertation addresses a market study of the national and international market for cosmetic products with the specificity that all products subjected to the analyzes in this market study contained HA or a HA salt in their constitution, in this market study carried out. The third part of this dissertation evaluated the influence of two vehicles (cream and serum) on the cutaneous absorption of cosmetic ingredients using in vitro tests of release and permeation of cosmetics with HA. Two cosmetic products removed from the list prepared in the annexes A1-A5 of this dissertation were marked with Rhodamine B, and were then submitted to further laboratory analysis to evaluate the compliance of the products with the definition of cosmetic contemplated in the Regulation. The results obtained under the present experimental conditions allow us to conclude that the HA contained in the cream presents higher results of cutaneous permeation, reaching beyond the deeper layers of the epidermis.
Description
Tese de mestrado, Regulação e Avaliação do Medicamento e Produtos de Saúde, 2021, Universidade de Lisboa, Faculdade de Farmácia.
Keywords
Hyaluronic acid Claims Cosmetic products In vitro permeation and release studies Regulation (EC)1223/2009 Teses de mestrado - 2021