Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10400.5/96469
Title: | A case for virtue. Ethics, modern life, and the arts |
Author: | Franco, Pedro António Monteiro |
Advisor: | Tamen, Miguel Bénard da Costa |
Defense Date: | 18-Oct-2024 |
Abstract: | In this dissertation we argue firstly that virtue is a concept that emerges from concrete practices, which is understood in narrative terms. Our second claim is that virtue is befitting to a context of moral pluralism, which characterizes liberal societies. We argue that virtues are socially embedded and real moral properties; its exemplars allow us not only to learn to be virtuous, but also to enable what we call cross-community dialogue. Then, we show the insufficiencies of so-called “liberal virtues” because of their essentially negative nature. Instead, we propose that cross-community dialogue constitutes a particular practice with a positive common good. This practice requires specific virtues: authenticity, empathic imagination, and attention. We describe these by looking at their misrepresentations, lying in their defect and excess. By so doing we will find the virtuous mean and exemplars of each. Narrative art and literary theory will prove crucial in this task because they allow us to examine our reactions to such representations and misrepresentations of virtue. Nesta tese defendemos, em primeiro lugar, que a virtude é um conceito que emerge de práticas concretas, e que é entendido em termos narrativos. A nossa segunda afirmação é que a virtude é adequada a um contexto de pluralismo moral, que caracteriza as sociedades liberais. Argumentamos que as virtudes são propriedades morais reais e socialmente enraizadas; os seus exemplares permitem-nos não só aprender a ser virtuosos, mas também a iniciar aquilo a que chamamos diálogo intercomunitário. Em seguida, mostramos as insuficiências das chamadas “virtudes liberais” devido à sua natureza essencialmente negativa. Em vez disso, propomos que o diálogo intercomunitário constitui uma prática particular com um bem comum positivo. Esta prática requer virtudes específicas: autenticidade, imaginação empática e atenção. Descrevemo-las olhando para as suas deturpações, que se encontram nos seus defeitos e excessos. Ao fazê-lo, encontraremos o meio virtuoso e os exemplos de cada uma. A arte narrativa e a teoria literária revelar-se-ão cruciais nesta tarefa porque nos permitem examinar as nossas reacções a tais representações e deturpações da virtude. |
URI: | http://hdl.handle.net/10400.5/96469 |
Designation: | Doutoramento em Teoria da Literatura |
Appears in Collections: | FL - Teses de Doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ulflpamfranco_td.pdf | 2,05 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.