Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10400.5/101017
Título: A thousand voices : a narratological analysis of Cassandra’s voice in Natalie Haynes’ A Thousand Ships
Autor: Lemos, Ana Catarina Henriques de
Orientador: Avelar, Mário
Frade, Sofia
Data de Defesa: 19-Mar-2025
Resumo: This dissertation proposes to analyse the portrayal of Cassandra’s voice in Natalie Haynes’ A Thousand Ships. The analysis delves into how Haynes reimagines Cassandra’s voice and examines how this contemporary retelling interacts with its classical predecessors, especially Euripides’ Trojan Women and Hecuba, and Aeschylus’ Agamemnon. To achieve this, I propose to combine the schools of gynocritics and narratology, intending for a layered analysis of voice, agency, and narrative authority in this portrayal of Cassandra. On the one hand, narratology concerns itself primarily with more formal elements and aspects of narrative, whereas gynocritics’ focus is the content and context of women’s writing, exploring themes of gender, power and identity. Notable authors within gynocritic studies include Elaine Showalter, Mary Beard, Laura McClure, and Donna Zuckerberg. Complimenting the ideas set forward by these authors, I draw on Mieke Bal, Irene de Jong, and Gérard Genette to aid me in the analyses of the narrative structures and techniques. More specifically, this analysis is concerned with the implications of the following narratological elements: narrators and narratees, focalisation, and time. This dissertation is structured into four chapters. “A Thousand Stories” serves as an introduction, outlining the scope and aims of the study, followed by “A Thousand Echoes,” which provides the theoretical framework and methodology employed to analyse Cassandra’s voice. The third chapter, “A Thousand Voices,” presents the research analysis divided into five sections exploring different facets of Cassandra’s voice across the texts. Lastly, in “A Thousand Ripples” I reflect on the implications of this study for future research within the current concerns of feminist literary criticism, as well as the broader discourse on mythological retellings.
A presente dissertação tem como objetivo analisar a voz de Cassandra na obra A Thousand Ships de Natalie Haynes. O foco da minha análise parte do modo como Haynes procura dar um novo tom e propósito à voz desta personagem, especialmente em comparação com alguns momentos de três peças clássicas, nomeadamente as Troianas e Hécuba de Eurípides, e Agamémnon de Ésquilo. Deste modo, esta dissertação divide-se em quatro capítulos. O primeiro capítulo introduz as obras em questão, assim como os objetivos e perguntas que vão guiar a presente análise. Consecutivamente, o segundo capítulo contextualiza o objeto de estudo dentro do panorama literário em que se encontra, reconhecendo a influência da área ginocrítica neste feito. Alguns dos nomes influentes nesta área são Elaine Showalter, Mary Beard, Lauren McClure e Donna Zuckerberd. Adicionalmente, recorro a Mieke Bal, Irene deJong e Gérard Genette para uma apreciação dos estudos narratológicos, mais precisamente na análise das estruturas e técnicas narrativas. O estudo presente nesta dissertação preocupa-se maioritariamente com as implicações de quatro elementos narratológicos: narradores e narratários, focalização e tempo. No terceiro capítulo, “A Thousand Voices,” é apresentada a análise da voz de Cassandra em algumas passagens das obras em questão. Esta análise é subsequentemente dividida em cinco secções, cada uma explorando diferentes aspetos da voz de Cassandra nos textos em evidência. O último capítulo conclui a análise apresentada, refletindo sobre as implicações que este estudo apresenta para o futuro da crítica literária feminista, em especial no que tange às revisitações contemporâneas dos mitos clássicos.
URI: http://hdl.handle.net/10400.5/101017
Designação: Mestrado em Literaturas, Artes e Culturas Modernas na especialidade de Estudos Ingleses
Aparece nas colecções:FL - Dissertações de Mestrado

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