Loading...
Research Project
Research Centre on Child Studies
Funder
Authors
Publications
Online learning, perceived difficulty and the role of feedback in COVID-19 times
Publication . Flores, M. A.; Veiga Simão, Ana; Ferreira, Paula; Pereira, Diana; Barros, Alexandra; Flores, Paulo; Fernandes, Eva Lopes; Gonçalves Costa, Luís Carlos
The closure of higher education institutions as a result of the
COVID-19 pandemic has necessitated a sudden and unexpected transition from face-to-face to online teaching and
learning. This paper draws on data from a broader study
focusing on higher education students’ perceptions and
experiences of online learning during the first lockdown in
2020. In total, 2,718 students from different Portuguese institutions participated in the study. Findings indicate that students who felt they had been provided with more feedback
reported less difficulty in online teaching and learning.
Students reported more perceived difficulty than perceived
feedback in online teaching and learning. Findings point to
the importance of feedback in fostering self-regulation of
learning, thereby helping students better adapt to online
teaching and learning.
Educação para uma cidadania crítica, global e criativa: um olhar com perspetiva de género
Publication . Magalhães, Maria José; Pacheco, Margarida; Mendes, Tatiana; Maia, Margarida; Wiedemann, Alícia; Dias, Ana Teresa
Vivemos num mundo em constante mudança e num tempo em que coexistem vários problemas globais. Se, atualmente, o acesso à educação e à informação possibilita, a um maior número de pessoas, o conhecimento, mais oportunidades e a reivindicação dos seus direitos enquanto cidadãs, por outro lado, os contextos sociais, ambientais e políticas/os em que vivemos, a par da iliteracia digital e mediática têm constituído uma ameaça às conquistas realizadas em matéria de direitos humanos e, mais concretamente, de igualdade de género. A Escola é o local privilegiado para as crianças e jovens construírem uma cidadania crítica, global e criativa. A cidadania implica um processo educativo contínuo e, por isso, deve ser desenvolvida de modo explícito. Enquanto protagonistas no processo de ensino-aprendizagem, as suas aprendizagens serão tanto mais significativas, quanto mais este processo ocorrer a partir das suas experiências, questionamentos e reflexões críticas. As crianças e jovens necessitam de um currículo escolar para a cidadania, de modo a terem oportunidade de falar e refletir sobre temas importantes para elas/eles e que as/os capacitem e impliquem numa mudança coletiva necessária para os problemas globais com que a sociedade depara. Neste artigo, apresenta-se o Programa de Prevenção Primária da violência de género da UMAR que tem vindo a ser implementado em contexto escolar pelo ART’THEMIS+, sob uma perspectiva de género, com técnicas/os/profissionais especializadas/os. Este projeto em parceria com a comunidade educativa, desenvolve um trabalho pedagógico colaborativo para a construção de uma sociedade sem violência.
Remote teaching in times of COVID-19: teachers adaptation and pupil level of participation
Publication . Flores, M. A.; Barros, Alexandra; Veiga Simão, Ana; Pereira, Diana; Gago, Marília; Fernandes, Eva Lopes; Ferreira, Paula; Costa, Luís
This article draws on data from a broader research study focusing on
Portuguese teachers’ perceptions and experiences of remote teaching
during the COVID-19 pandemic. In total, 2638 teachers participated in
the study. Data were collected through an online survey which included
both closed- and open-ended questions. Findings suggest that, overall,
teachers experienced a positive adaptation process and were able to
teach according to what they had planned. However, difficulties were
also found. These relate to reconciling work with family life and extra
workload in the context of remote teaching. In addition, findings show
that pupils from lower socioeconomic backgrounds presented a lower
level of participation in learning tasks. Differences as a function of gender
and age were identified. Implications of the findings are discussed.
Organizational Units
Description
Keywords
Contributors
Funders
Funding agency
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Funding programme
6817 - DCRRNI ID
Funding Award Number
UIDB/00317/2020
