Loading...
100 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 100
- Três questões para pensar o Estado e a educaçãoPublication . Vieira, Maria Manuel
- Os Impactos Sociais da Pandemia: o Segundo ConfinamentoPublication . Gouveia, Rita; Serra-Silva, Sofia; Almeida, Ana Nunes de; Wall, Karin; Vieira, Maria Manuel; Carvalho, Diana; Ribeiro Santos, Ana SofiaEste relatório centra-se nos principais resultados do inquérito online “Os impactos sociais da pandemia - o segundo confinamento”, coordenado por uma equipa de investigadoras do Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa (ICS-ULisboa), que decorreu entre os dias 11 a 25 de Fevereiro de 2021, ou seja, durante o 11º estado de emergência nacional. À data da recolha dos dados, o cenário epidemiológico em Portugal era grave, com um número médio de novas infeções diárias a rondar os 1800 casos e contabilizando um número de 100 óbitos diários. A amostra obtida é uma amostra “bola de neve” ou “guiada pelo respondente”, tendo sido recolhidas 7873 respostas de inquiridos a residir em Portugal, com 16 ou mais anos de idade. Ao longo deste relatório focamo-nos na análise diferenciada dos impactos da pandemia nas diversas esferas da vida, nos diferentes grupos sociais e nas experiências vividas dos indivíduos e das famílias em cenário de confinamento. Para tal, centramo-nos em cinco questões: • Em que medida o confinamento de 2021 foi mais fácil, igual ou mais difícil do que o confinamento de 2020? • Quais os impactos da pandemia na vida profissional dos indivíduos? • Como é que os jovens viveram os seus quotidianos estudantis durante o confinamento e quais as suas maiores preocupações face ao futuro? • Como é que foi vivida a doença por aqueles que estiveram infetados com COVID-19 e que sequelas deixou tal experiência? • Quais os níveis de confiança nas instituições e decisores políticos e a quem é atribuída uma maior responsabilidade pela situação epidemiológica do país?
- Transformações recentes no Ensino Superior portuguêsPublication . Vieira, Maria Manuel; Nunes De Almeida, Ana
- Jóvenes y políticas juveniles: algunos desencuentros. El caso del sistema de garantía juvenil en PortugalPublication . Vieira, Maria Manuel; Pappámikail, Lia; Ferreira, TatianaLa reciente crisis económica ha generado elevadas tasas de desempleo juvenil en la mayoría de los países europeos, provocando un clima de alarma social en torno a los riesgos asociados al modelo social europeo. En este contexto, en 2013, la Comisión Europea ha lanzado la Garantía Juvenil para luchar contra la exclusión de jóvenes que no se encuentran en una situación de empleo, educación o formación(NEET). Este artículo procura analizar el impacto y los retos de la implementación del Sistema de Garantía Juvenil en Portugal. Tenemos la intención de: i) mapear los jóvenes en condición NEET en Portugal y sus especificidades; ii) cuestionar el uso político de la categoría NEET, a través de la identificación de desajustes en la implementación del Sistema de Garantía Juvenil. Por último, se destaca la necesidad de repensar la implementación de políticas públicas destinadas a los jóvenes en condición NEET, teniendo en cuenta un mejor conocimiento de la pluralidad de esta población.
- An open future: schooling experiences, academic difficulties and vocational dilemmas during the first year of universityPublication . Vieira, Maria Manuel; Alves, Natália; Almeida, Ana Nunes de; André, Isabel; Oliveira, Valentina
- Mapping community-based projects promoting participation and social inclusion of youth NEETs in rural areas across EuropePublication . Vieira, Maria ManuelThe WG1 “Rural NEETs Social Networks and Social Inclusion” focus on the role of social networks (family, friends, neighbours, rural communities at large) and of social inclusion processes (risk and protective factors at the rural community level) for rural NEETs quality-of-life. How are social networks organised around rural NEETs? What are their main characteristics? What are the main factors and processes at the rural community level involved in rural NEETs social inclusion? How do social networks and rural community factors contribute to rural NEETs overall quality of life? How do these networks compensate for the lack of inadequacy of formal/institutional support in rural areas? Those are some of the questions that guide our work and inspire our collaboration. NEET is an acronym for "Not in Education, Employment, or Training". In our working group, we look at NEETs from a very inclusive perspective within our cost action. As NEETs are diverse population (Mascherini & Ledermaier, 2016), socio-demographic factors (e.g., NEETs increase with age and referring to gender, young women are more likely to become NEET) and educational attainment (the likelihood of NEET decreases as educational level increases) are key variables explaining the NEET phenomenon. The level of urbanisation is also particularly relevant as there has been some evidence suggesting that young people living in rural areas are at higher risk of becoming NEETs (Eurofound, 2012). Besides, rural areas are also often neglected in terms of projects and initiatives targeting the support and development of the territory (Ellena et al., 2021). Against this background, this report aims to contribute to the identification of projects, programmes, or initiatives targeting youth in vulnerable situations, including young people not in employment, education or training, in rural areas across Europe.
- Mantener una (buena) reputación escolar: el trabajo reputacional de los directores de escuelasPublication . Vieira, Maria Manuel; Ribeiro, Ana Sofia; Almeida, Ana G.
- Young people and sex education: knowledge, sources and resourcesPublication . Ferreira, Tatiana; Vieira, Maria Manuel; Vilar, Duarte; Cunha, Vanessa; Pelixo, Paulo
- Caloiros da UL: um ano depoisPublication . Almeida, Ana Nunes de; André, Isabel, 1956-; Vieira, Maria Manuel; Alves, Natália
- O confinamento à lupa em quatro perfis: experiências no presente, perceções do futuroPublication . Horta, Ana; Vieira, Maria Manuel; Almeida, Ana Nunes de